We bieden diverse
behandelingen
voor iedereen!

Behandelingen

In onze praktijk worden behandelingen indien u wenst onder verdoving uitgevoerd, zodat de behandeling voor u zo aangenaam mogelijk wordt. Ook kunt u zelf muziek meenemen op cd of bijvoorbeeld uw mp3-speler, zodat u zich tijdens de behandeling makkelijker kunt ontspannen. U kunt bij ons onder andere terecht voor de volgende behandeling;

Wij zijn zeer
kindvriendelijk
& betrokken

kindvriendelijke tandarts

Wanneer u kinderen heeft, is het raadzaam om deze vanaf een leeftijd van 2 jaar mee te nemen wanneer u op controle komt. Natuurlijk kunt u ook een afspraak maken, waarbij u alleen het (melk)gebit van uw kind/kinderen laat controleren. Lange tijd is er weinig aandacht geweest voor het kindergebit, echter in onze praktijk neemt het kindergebit een belangrijke plaats in.

Mocht tijdens de gebit controle blijken dat er een risico op tandbederf is, wordt dit met u besproken, en kan er eventueel behandeld worden. Hierbij kunt u denken aan extra fluorideapplicatie, het vullen van aangetaste tanden/kiezen, of het sealen van blijvende tanden en kiezen. Door extra tijd te nemen voor uw kinderen, vindt de controle en eventuele behandeling plaats in alle rust, en wordt het bezoek aan de praktijk voor uw kind/kinderen zo leuk mogelijk gemaakt. Natuurlijk is er na elke controle of behandeling een leuk cadeautje.

Preventieve controle en diagnostiek

De tandarts controleert uw gebit een tot twee keer per jaar. Hij of zij zoekt daarbij naar gaatjes en kijkt naar de conditie van het tandvlees. Eventueel maakt hij daarvoor röntgenfoto’s (zie hierna). Een beetje tandsteen verwijdert de tandarts zelf. Is sprake van veel tandsteen, matige tot ernstige tandvleesontsteking dan wordt u naar de mondhygiënist verwezen. Al met al is de tandarts gericht op het voorkomen en genezen van pijnklachten en het zorgen voor een gezond fundament van het gebit.

Röntgenfoto’s

Of een röntgenfoto’s wordt gemaakt hangt af van de conditie van uw gebit. Foto’s zijn soms nodig om een goede diagnose te kunnen stellen, bijvoorbeeld bij pijnklachten. Ook worden foto’s wel eens preventief gemaakt om kleine gaatjes vroegtijdig op te sporen, zodat ze behandeld kunnen worden voordat ze echte schade aanrichten. Bij specifieke problemen en/of een uitgebreid behandelplan kan een overzichtsfoto worden gemaakt waarop de kaak en het gebit geheel staan afgebeeld.

Behandeling van gaatjes

In geval van een gaatje wordt het tandbederf verwijderd en wordt een vulling aangebracht. Deze is altijd wit en wordt aangepast aan uw eigen tandkleur. Na de behandeling is de vulling snel uitgehard zodat u direct weer kunt eten en drinken. Wel kan de gevulde tand of kies nog een tijdje wat gevoelig zijn, maar dit trekt vanzelf weg.

Wortelkanaalbehandeling

Bij een wortelkanaalbehandeling wordt de zenuw uit de kies verwijderd, meestal omdat sprake is van hevige kiespijn door een ontsteking in het levende deel van de kies. Door de zenuw weg te nemen verdwijnt de pijn en wordt ook het risico op een ontsteking van de wortelpunt verminderd. De behandeling vindt over het algemeen plaats onder verdoving en is – als er geen sprake is van acute ontsteking – bijna altijd pijnloos.

Preventie &
Mondhygiënist

De Preventie-assistent en de mondhygiënist richten zich vooral op het voorkomen van gaatjes en tandvleesaandoeningen. Voorkomen is immers beter dan genezen.

Heeft u vaker gaatjes, of heeft u tandsteen, aanslag, een vieze smaak, slechte adam of problemen met mondverzorging, dan verwijst de tandarts u door naar de mondhygiënist.

Voorkomen

De preventie-assistent en de mondhygiënist geven beide voorlichting over het ontstaan van gaatjes (cariës), tandvleesaandoeningen, gebitsverzorging en het effect van voeding op het gebit. Zij reinigen het gebit door plaque, tandsteen en aanslag te verwijderen. Ook brengen ze gebit beschermende middelen aan, zoals fluoride of een laklaagje (sealant).

Genezen

De mondhygiëniste voert daarnaast behandelingen uit om bepaalde tandvleesaandoeningen te genezen. Denk hierbij aan bloedend tandvlees bij het poetsen; rood, gezwollen of terugtrekkend tandvlees. In opdracht en onder verantwoordelijkheid van de aanwezige tandarts mag zij daarvoor verdoving toedienen. Is er na de behandeling te weinig resultaat merkbaar, dan kan de mondhygiëniste bacterieel onderzoek doen.

Kroon & Brugwerk

Wat is een kroon?

Een kroon is een kapje van metaal en/of porselein dat precies over een afgeslepen tand of kies past. Het kapje zit op de tand of kies vastgelijmd. Door een kroon krijgt de tand of kies zijn oorspronkelijke vorm en functie weer terug, bijvoorbeeld als deze door tandbederf te veel was aangetast. Een kroon kan ook een oplossing zijn als u uw eigen tanden niet mooi vindt.

Wat is een brug?

Een brug is een vervanging van één of meer ontbrekende tanden en/of kiezen. Een brug zit vast aan twee of meer ‘pijlers’. Dat zijn afgeslepen tanden of kiezen aan weerszijden van de open ruimte. De brug bestaat uit twee of meer kronen die op de pijlers passen, en een tussendeel, ook wel ‘dummy’ genoemd. De dummy bestaat uit één of meer kunsttanden en/of kiezen die de open ruimte opvullen.

Wanneer een brug?

Met een brug vult u een open ruimte in uw gebit op. U kunt daardoor beter kauwen en u voorkomt dat uw tanden en kiezen scheef komen te staan of gaan uitgroeien. Ook is er een cosmetisch component: een compleet gebit ziet er mooier uit.

Kroonproces

Frameprothese

Een plaatje of een frame

Een plaat- of frameprothese, ook wel partiële prothese genoemd, is een vervanging van een of meer tanden of kiezen. Een goede oplossing als uw verloren tanden of kiezen niet door een brug, kroon of implantaat worden vervangen. De prothese kunt u uit de mond nemen. Bruggen, kronen en implantaten niet. Die zitten vast in de mond.

De plaatprothese

De plaatprothese is gemaakt van een roze, tandvleeskleurige kunsthars. Daarin zijn de kunsttanden en kiezen verankerd. De gehele plaatprothese rust op het slijmvlies van de mond.

De frameprothese

De frameprothese is gemaakt van metaal. Op het metaal is een tandvleeskleurige kunsthars aangebracht. Daarop zitten de kunsttanden of -kiezen. De frameprothese rust vooral op een deel van de overgebleven tanden of kiezen. Afhankelijk van het ontwerp rust de frameprothese ook meer of minder op het slijmvlies. Ankertjes zijn vaak wel enigszins zichtbaar.

Kunstgebit & klikgebit.

Gebitsprothese

Heeft u al jaren een gebitsprothese, denkt u er dan aan om deze regelmatig te laten controleren. Door het ontbreken van ‘vaste’ tanden en kiezen kan de vorm van de kaken langzaam veranderen. Dit is een natuurlijk proces: het gebeurt bij iedereen. Uw gebitsprothese verliest dan de aansluiting op de kaak. Wij kunnen een nieuwe prothese maken of uw bestaande prothese voorzien van een nieuwe binnenlaag.

Gebitsprothese na trekken tanden/kiezen

Is er besloten om een gebitsprothese te maken omdat de huidige staat van uw gebit niet goed meer is. Uw krijgt na het trekken gelijk de prothese in en hier moet u ook even goed aan wennen. Na een tijdje zit het te ruim en kunnen we er een laagje in doen. U moet een jaar deze prothese dragen en als het kaakbot dan goed geslonken is kunnen we kijken of er implantaten nodig zijn. Dit is ook om te kijken of u dit vergoedt krijgt.

Klikgebit

Een duurzamere oplossing dan een losse gebitsprothese is een klikgebit. Een klikgebit is nog steeds uitneembaar, maar zit vastgeklikt op implantaten. Dat wordt vooral gedaan op de onderkaak, maar kan ook voor de bovenkaak een uitstekende oplossing zijn. Een klikgebit heeft namelijk geen gehemelteplaat. Mede daardoor zit een klikgebit veel comfortabeler dan een gewone prothese.

Welk soort klikgebit?

Er zijn twee soorten klikgebitten: met een stegverbinding of met drukknoppen. De implantoloog adviseert welk soort gebit voor u geschikt is. Ook kijkt hij hoeveel implantaten nodig zijn om het gebit op vast te klikken.

Kunstgebit

Implantaat

Implantaten

Mist u een kies of een tand? Kan een tandimplantaat uitkomst bieden. Wij verwijzen u dan door naar de kaakchirurg of implantoloog.

Het plaatsen van een implantaat is een eenvoudige en pijnloze behandeling. Dankzij de plaatselijke verdoving voelt u niets.

Het plaatsen van een implantaat

Een implantaat kunt u het beste vergelijken met een kunstwortel. Deze heeft de vorm van een titanium schroefje dat in het kaakbot wordt aangebracht. In enkele maanden hecht het bot zich aan het titanium. Op het titanium kan een kroon, brug of kunstgebit worden vastgezet. Het resultaat is supersterk, duurzaam, zeer natuurgetrouw en voelt volkomen normaal aan.